Te laat komen is a-sociaal

In bijna elke organisatie waar ik de medewerkers heb getraind kwam dit naar voren. Vergaderingen beginnen te laat omdat bijna niemand zich aan de tijd houdt.

Het is zo herkenbaar: je hebt een uitnodiging voor een vergadering van 10-11 uur geaccepteerd. En dus zorg je dat je enkele minuten voorafgaand aan de vergadering in de vergaderruimte aanwezig bent. Je bent de eerste... Gelukkig is de voorzitter (degene die heeft uitgenodigd) wel op tijd, dus je zou kunnen beginnen.

Maar nog niet iedereen is aanwezig, en langzaam druppelen ze binnen. Gezellig kletsend, en de voorzitter wacht ook nog even tot de laatsten zitten. En dan - een minuut of tien later - gaat de vergadering beginnen.

Dit is a-sociaal, niet sociaal (Wikipedia: asociaal gedrag is een vorm van publiekelijk gedrag waarbij men geen rekening houdt met andere mensen of de omgeving). Wat kost dit niet aan irritatie, nutteloze tijd en dus kosten!

In het ergste geval loopt de vergadering ook nog eens uit omdat er niet op tijd gestart is. En dan wordt iedereen - dus ook degenen die gewoon op tijd waren - geacht gewoon te blijven zitten. En als jij dat niet doet dan kan het som zo zijn - en dat is echt het toppunt - dat jij wordt beticht van a-sociaal gedrag om de vergadering om 11 uur te verlaten. Terwijl dat notabene was afgesproken (zie uitnodiging!).

En als ik de klagers tijdens de training dan vraag wat ze eraan doen, dan is het meestal "niets, want het gaat altijd zo, de managers doen het zelf ook". Neem je verantwoordelijkheid en spreek mensen aan op dit gedrag, te beginnen bij de voorzitter van de vergadering. Zeg wat het met je doet, en maak het bespreekbaar. Jij bent namelijk niet de enige die ermee zit.

Haal deze in-effectiviteit en dit a-sociale gedrag uit je team, en je werkt (en vergadert) gelijk veel effectiever!

TERUG naar alle tps

© Copyright Effectief-werken.nl