Jij bent je grootste afleider

Wat bedoel je daar nu weer mee? Zo reageren de cursisten vaak. Ik word altijd afgeleid! Door mijn collega's op de kantoortuin, door de manager die telkens weer wat nodig heeft, door de telefoon die maar blijft gaan, door..... Tja, door heel veel zaken! En dat is zo in-effectief! 

Afleiding is één van de grootste boosdoeners als het gaat om effectief werken. Je wilt je even focussen, maar je komt er niet aan toe. Je bent de hele dag druk op kantoor, maar je krijgt niet af wat je met jezelf en met anderen hebt afgesproken. Dus ga je maar weer 's avonds thuis aan het werk. "Man! Wat ik dan allemaal niet doe! Geweldig gewoon!" Maar is dat de bedoeling?

Moet je maar eens aan je partner of je kinderen vragen. Is het de bedoeling dat je - naast je werkdag op kantoor - ook nog eens veel thuis aan het werk bent? Omdat je op kantoor afgeleid wordt? Dan heb JIJ het dus niet goed geregeld. In mijn optiek ben JIJ alleen verantwoordelijk voor het feit dat je afgeleid wordt. Neen, dat je je laat afleiden.

Zet je telefoon uit (regel wel back up), sluit je op in een andere ruimte (informeer wel je colleg's), zorg voor een rustigere kantoortuin (maak het bespreekbaar, vraag om oplossingen, of regel desnoods 'oortjes' waarmee je via je telefoon lekker je favouriete muziek luistert via Spotify). Kortom: er is veel mogelijk, als je maar zelf de regie neemt!

Want de belangrijkste afleider, dat ben je zelf.

TERUG naar alle tips

© Copyright Effectief-werken.nl